onsdag 26 november 2014

Solen skiner, på en mamma som är slut...

Igår och idag skiner solen! Det var längesedan...



Storebror i familjen frågade på väg till dagis i morse, vilken årstid det är? Jag svarar att det är vintermånad, men att det är lite höst och lite vinter ute. Nej, svarar han tillbaka... Det är alla årstiderna - för när det är sol ute, då är det vår och sommar. Sen så är det höst för löven är borta. Och så är det ju vinter, för det är snö ute!! Han säger snö, fast det är frost.. ;-)

Lillasystern i familjen, hon verkar vilja ta kål på sin mamma...  Hon som är mer vild än tam! Jag borde ha förstått att man inte kan få två lugna barn... Men min mamma fick ju det - tre till och med.. :-) Denna lilla dam gör så att mamman stupar i säng och sover tungt hela natten. Förutom i Måndags morse då jag vaknade och hade sådan värk i nacken.. satte mig upp och märker att något ramlar bakom mig. Vänder mig om och ser nappen jag letat efter... Den har gjort ett snyggt märke i ryggen på mig.

Busfröken, som gör att det tar 1 timme att dammsuga drygt 100 kvm.. Full fart i gåstolen på alla ställen UTOM där mamman är! Som tycker det är jättekul att pilla på farliga ställen. Till slut ''hakade'' jag fast min fot i gåstolen och släpade med mig den med henne i när jag städade... 100 år senare var jag färdig. Helt slut!

Mamman har värk i nästan varje millimeter i kroppen. Fröken är nöjd om hon får titta på ''Babblarna'' (att ''endast'' lyssna går inte för sig, utan hon vill se filmen!), eller lyssna på introt när ''Hem till Gården'' börjar - då ler hon stort. Att sova i sin säng går verkligen inte för sig! Då vaknar man och skriker när mamma lyfter ner henne i sängen. Då är det bara att börja om... Oftast blir hon liggandes på min mage sovandes på soffan, och då blir det ingen nytta gjord i hushållet.

Att gå runt på Ge-kås en hel dag på Fredag blir intressant att se om jag orkar.. Kanske sover jag i bussen hela dagen istället? Att sedan pappan i familjen är borta med sitt jobb Torsdag till Lördag kväll, och att barnens farmor ska passa vildarna helt själv gör mig ängslig. Orkar hon? Hon säger det... men när jag som är hälften så gammal knappt orkar...?

Tankarna snurrar.. SKA jag verkligen åka? Jag VILL ju! Jag har längtat sedan början av våren då resan bokades. Egentligen skulle jag åkt i början av förra månaden, men då blev jag sjukskriven eftersom läkaren misstänkte diskbråck.. Lite svårt att shoppa loss när man inte kan röra sig... ;-) Får man vara egoistisk och åka? Hon har ju erbjudit sig, och säger att hon orkar...

Ha, ha.. nu efter 55 minuter är inlägget klart! Dottern har vridit sig i stolen och varit på väg ur x antal gånger. Som en citron sitter hon nu och surar med nappen i munnen. Och har tydligen lämnat en ''doftande'' present till sin mamma, eftersom hon varit tvungen att sitta i stolen bredvid... när man hellre vill krypa runt på golvet och riva ner allt i ens väg... :-)

Julpyntat? Inte än, sonens slinga i fönstret har kommit fram. Och gardinerna är tvättade. That's it.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar