söndag 17 maj 2015

Det här med maskrosor...

Det måste ju vara ett evighetsgöra. De försvinner väl aldrig, eller? Igår började jag ta bort lite, och var jag än tittade så hittade jag fler å fler... Idag fortsatte jag - stod ute i ösregnet i 1 timme innan jag gick in! ;-)
Ja, lite skillnad ser man ju... blir ju ingenting kvar, typ.. Ha, ha! ;-)
Vad gör Ni med era maskrosor? Plockar ni bara de gula? Gräver ni upp med rot och allt? Har någon kanske tips på vad man kan göra med dem, typ "mat" eller liknande? Min mamma har gjort maskrossirap då jag var liten och det är verkligen supergott!

Igår rensade jag även under vinbärsbuskarna, mycket ogräs fanns det! Under den största finns smultronplantor, så de har jag sparat. Det har även kommit upp en del gräs där den gamla vinbärsbusken fanns. Tror det är mycket tack vare allt regn som kommit, för när jag vattnade växte det inget minsann.. :-)
Tulpanerna har kommit upp, och det är ju så fint med alla dessa färger!
Dessa ska jag köpa fler av till nästa vår! Lite pingstliljor har kommit fram också!

Har redan jobbat två veckor, men veckan som kommer jobbar jag bara Fredag. Måndag-Torsdag ska vi till Uppsala och Akademiska sjukhuset, där älskade Storebror ska bli opererad... Inget allvarligt, men jag känner att jag börjar bli mer och mer nervös (hönsmamma som man är!) och kanske är det därför jag varit så extremt känslig och sur idag...?

10 kommentarer:

  1. Jag gör ingenting med de där fördömda maskrosorna. jag klipper bara av dem med gräsklipparen. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske skulle det vara enklast och koncentrera sig på annat i trädgården..? :-)

      Kraam Therese

      Radera
  2. Skaffa en sådan där smal spade så du får upp hela roten, är det en bit rot kvar så växer det upp nytt igen. Bestäm dig för att ta 50/gång. De du inte tar kniper du av de gula blommorna på. En som går i frö kan bilda 1000 nya nämligen. Det tog bara något år att ut utrota maskrosorna vi hade och nu tar vi kanske max 30/sommar med rot och allt. Låter du dem ta över så TAR DE ÖVER! Släng dem i matavfallet. Det går om du bestämmer dig. : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker ta så många knoppar som möjligt, helst innan de blir gula - och absolut innan de blir till bollar! ;-)

      Kraam Therese

      Radera
  3. Sådan här har vi, se länk =)
    Den funkar superbra, vi köpte våran på Plantagen.

    https://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/1093829/images/2011/002_145755567.jpg

    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick tyvärr inte länken att funka.. Vad är det för något? :-)

      Kraam Therese

      Radera
  4. Jag har tyvärr gett upp kampen med maskrosorna, de får stå där och så kör jag över dem med gräsklipparen förstås. Jag är nästan ännu argare på tusenskönorna, de har verklgien brett ut sig, och de viker liksom bara undan när man kommer med klipparen, vips så reser de sig igen, nej, dem gillar jag inte. JO, var och en för sig är ju söt, men dessa massor och framförallt de gröna bladen som breder ut sig..

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inga tusenskönor alls.. dock en himla massa LÅGA smultronplantor som är svåra att greppa tag om.. ;-)

      Kraam Therese

      Radera
  5. Hade en arbetskamrat för flera år sedan som kom från ett land vid ekvatorn. En dag kom hon in till mig och frågade på engelska vad de otroligt vackra blommorna hette som lyste gult överallt. Så småningom förstod jag att det var maskrosor hon menade... Hon kunde inte förstå hur vi kunde säga att det var ogräs... :-) Nu ska jag plocka in mina maskrosor för första gången testa att göra maskrosvin. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha.. ja där ser man.. Men de är ju faktiskt fina! :-) Hoppas du lyckades med vin-tillverkningen!

      Radera