söndag 29 maj 2016

Att få unna sig själv, och en stolt mamma!‏

Godmorgon på er!
 
Natten mellan Torsdag och Fredag åkte jag, Storebror och min mamma till Ullared för att shoppa på Ge-Kås! :-)

Har Ni varit där? Vad tycker ni?

Vi åkte buss från 01:45 och var framme kl 08:00 när de öppnade.
45 minuters rast hade vi också p.g.a. vissa regler busschauffören har.

Så fort vi gick in frågade Storebror om vi kunde gå till leklandet nu... Ha ha, jag och mamma tittade på varandra och flinade - ska tjatet redan börja?? Jag hade lovat att han skulle få gå dit om han är duktig hela tiden, INTE går ifrån mig eller mormor, och inte tjatar! ;-)

Kl 9:00 hade jag en bokad tid hos frisören - klippning och "balayage" stod på schemat. Hon började med att klippa av 1 dm på längden. Sen blev det folieslingor i näsan hela håret, så jag såg ut som en utomjording.. Kl 9:30 kom Storebror och mormor, för han skulle minsann också klippa sig! Hans underbara korkskruvar är nu ett minne blott, och han är säkert 1 kg lättare nu! ;-) Han fick beröm för att han var så himla duktig att sitta stilla, och fick lite färg i luggen och en döskalle på sidan.
Ser man någon skillnad färgmässigt, tycker ni?

Sedan gick de och fikade och det var dags för mig att skölja ur färgen. Alltså, jag älskar när folk håller på med mitt hår - det är såå skööönt! Varje gång jag träffar min mamma ber jag henne göra någon frisyr på mig för det är så skönt. Jag blir snart 34 år.. ;-)
När färgen var borta började hon blåsa håret, hon blåste och blåste.. Hon undrade hur tjockt hår man kan ha för det tog aldrig slut.. ha, ha! När det var torrt såg jag att jag var gul uppe på huvudet i vissa slingor. Frågade lite försiktigt om det kommer gå bort.. Hon sa efter ett tag att vi går till tvätten igen och att hon skulle ha på något för att dämpa det gula. Det tog bara någon minut, och det gula syns inte! Men jag tyckte så synd om henne som var tvungen att börja blåsa håret igen.. ;-)

Sen klippte hon 1 dm till, och stylade hon och gjorde det så där glansigt och fint som bara frisörer kan! Faktiskt tycker jag inte att det blev så stor färgskillnad uppe på håret men däremot underhåret är det större skillnad.. Men jag åker inte tillbaka 40 mil enkel resa för att göra om det.. :-)

Storebror har en del pengar som han fått, sparat och tjänat ihop själv. För varje soppåse eller kompostpåse han går ut och slänger får han 1 kr. Sen har ju tandfen kommit med några guldpengar.. :-)
Han fick ta med 350 kr att köpa precis vad han ville för! Framme vid kassan blev det lite dyrare.. men han var så himla duktig hela dagen så jag sa att han behöver inte ta bort någon sak utan att jag hjälper honom att betala! :-)
Saker jag köpte till Storebror. Det han köpte har han gömt för syrran, ha ha.. så det vet jag inte var det är.

Glömsk som jag är glömde jag inköpslistan hemma... så det fick bli lite vad det blev.
En del kom jag ihåg och annat kom jag på på bussen hem.. ;-)

Lillasyster fick lite kläder.. Regnställ, skaloverall, strumpor, lite byxor.. Köpte en del trosor (eller ong (kalsong) som hon själv säger) för hon vill inte göra sina behov i blöjan längre förutom på natten eller om man åker bil. Hon ska sitta på toan - punkt slut! Men det är bara bra och då blir det förhoppningsvis lättare nu i sommar när vi ska försöka få henne blöjfri! :-)

Själv hittade jag lite kläder - både på barn och damavdelningen.. ;-) En bikiniöverdel, lite underkläder, byxor - som var så himla sköna så jag köpte två likadana! Tyvärr fanns bara svarta, hade önskat det fanns i mörkblått, eller jeanstyg.
 Snygga detaljer!
Det här snigel-slemmet är såå bra! Köpte förra året (i Maj) och har kvar i burken.. dessa två är helt oöppnade! Otroligt dryg kräm!

Köpte även Scholls elektriska nagelfil.
Någon som testat den? Funkar den bra?
 
Jag får så ont av vanliga filar i fingrarna, de liksom skär in. Får även ont i händerna/lederna när jag filar så jag tänkte jag skulle testa med denna.

Söndag redan.. tiden går fort när man har kul! Vad ska Ni hitta på idag?

Själv har jag extremt ont i nacken, gör ont när jag tittar åt sidorna.. känner mig stelopererad. Vädret är regnigt och blåsigt. Men det behövs regn, så mig gör det inget.. ;-)

Trevlig Söndag till Er!

2 kommentarer:

  1. Har aldrig varit i Ullared faktiskt, men det kanske man borde nån gång. Du fick med dig mycket hem ser jag! ;)

    Du frågade om funkia och nerklippning på hösten. Det finns väl lite olika "skolor", en del klipper ju inte ner några perenner alls på hösten, och en del klipper ner allt... just funkia brukar vissna så fort frosten varit framme, och är i princip bara att plocka bort med händerna, och det brukar jag göra på hösten. Tycker det är lättare helt enkelt. De skyddar säkert om man låter de ligga kvar över vintern, men mina har inte tagit skada av att vara utan det skyddet, men jag bor ju i zon 1 så det kanske har med det att göra? Fast visst har vi det rejält kallt vissa vintrar.
    Lycka till med dina funkior, det är ju så fina, en favorit hos mig!

    Kram och ha en fin mors dag!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Svårt att inte få med sig saker hem när man är där.. :-)
    Jag bor i zon 4, så jag får läsa runt lite. Bara de inte dör.. ;-)


    Kram!

    SvaraRadera