tisdag 12 juli 2016

Semester

Godmorgon Tisdag!

 
Hej på er! 
Vad jag förstått har de flesta semester nu - härligt! Själv är jag bara ledig denna vecka och börjar jobba igen vecka 29.. Tvärtemot alla andra, men det gick inte att lösa på något annat sätt. Egentligen skulle vi inte haft en enda vecka tillsammans, Pappan och jag. Men jag flyttade på mina veckor så nu har vi i alla fall haft 2 tillsammans. Han är ledig 2 veckor till och sedan har vi 2 veckor i mitten av Augusti istället när skolorna börjar!

 
 Tänk, Storebror ska börja 1:a klass!! Kan inte fatta att han är så stor.. All dagistid och förskoletid är över! Nu är det skola som gäller i många år framöver.. ;-) Han längtar och tycker det ska bli kul. Själv tror jag han kommer bli uttråkad.. Han lärde sig läsa som 4-åring. Han har läst flytande sedan han var 5 år, räknar både plus, minus och gånger. Kan ojämna och jämna tal. Han skriver jättebra - på båda sina hemspråk. Det enda som kan behövas träna på är att skriva bokstäverna i "jämnhöjd", ibland kan en bokstav vara typ 2 cm, medan den nästa är 1 cm.. Men det kommer han fixa! Förskolefröknarna sa att hans lärare kommer anpassa hans uppgifter så att det inte blir tråkigt för honom. Så jag hoppas det blir bra!
Det första han gör när han kommer hem från förskolan är att gå in på sitt rum och läsa, ha ha! Sina egna pengar (han får 1 krona för varje sop eller kompostpåse han slänger) spar han och köper tidningar för - Bamse 'Kul att lära' är favoriten. Han blev så ledsen i helgen när den var slut.. Hon i affären berättade att de får nya tidningar varje Tisdag, så han har räknat ner dagarna och idag är det äntligen dags! ;-)

*
*
*
Jag måste ju faktiskt berätta lite om Lillasyster också - som blir 2,5 år i Augusti och jag bara väntar på att den där 3-års trotsen ska komma, ha ha. Än så länge är det lugnt *peppar peppar*.. ;-) Jag håller på med potträning.. Eller det är kanske fel ord, eftersom hon gärna sitter på toan och gör sina behov. Hon tar bara pottan om toan är upptagen, ha ha! Intresserad har hon varit sedan innan hon blev 2 år, men hon har inte gått naken eller med trosor en hel dag.. Men jag tänkte börja med det idag. Trosor på, och pottan får följa med de gånger vi går ut. Hon har vägrat sova middag denna vecka, så om hon lyckas somna får hon ha handduk under (plastad frotté har vi redan i sängen). Så nu får ni hålla tummarna!

*
*
*

Vad har vi gjort på semestern då?
Ingenting faktiskt, har bara varit hemma och fixat lite i trädgården.. Vattnat gräset några gånger/dag om det inte regnat. Planerat lite inför soldäcks-bygget/altan. I helgen höll Pappan och en kompis på att gräva hål till plintarna. Massor av stora bamse-stenar stötte de på, stackarna... Men nu är det gjort, plintar köptes i helgen (som hade det värsta ovädret jag varit med om, tror jag! Det haglade pingisbollar, typ och regnet stod som spön i backen!) och igår var barnen hos min mamma medan jag och Pappan satte dit plintar, fast det är några kvar för det spöregnade! Hoppas det blir bättre idag så vi hinner färdigt. För idag är det tänkt att själva ramen på däcket ska byggas. Min låtsaspappa kommer förhoppningsvis förbi och hjälper till.

 
En vacker bukett som jag fick av mamma då jag fyllde år.
Älskar särskilt stjärnflockan!

En liten resa har vi faktiskt gjort. Vi fick en kryssning ihop (vi fyller så tätt, jag och Pappan) av min familj, så förra veckan var vi till Helsingfors! Våra kompisar hade också tänkt åka dit, så de bokade in sig på samma båt! Oj, så trevligt och mysigt vi haft! Barnen har strålat av lycka varje sekund! De har en dotter som är 1 år yngre än Storebror. De leker så bra tillsammans alla tre, och jag blir alldeles lycklig i hjärtat!! Lillasyster var lite rädd för Mumintrollet, ha ha.. Kul att se att hon har vett att vara rädd för någonting - annars är det fart 210 som gäller.. hon klättrar och är så vild! Medan storebror är lugn som en filbunke, en riktig akademiker brukar de säga i skolan.. ;-) Tur med vädret hade vi också - och reafynden var inte fy skam det heller. Hittade massor till barnen och faktiskt två plagg till mig! En lyckad tripp som jag hoppas vi gör om!

*
*
*

Som ni vet har jag ont i mina leder, har även IBS - alltså problem med magen. Så jag läste på lite och bestämde mig för att juice-detoxa. Jag började på min födelsedag, så jag har hållit på i drygt 1 vecka. Jag fuskade lite och åt LCHF på båten, eftersom vi även hade fått en massa frukost- och lunchbufféer. Känns ju sådär att sitta och äta endast råkost då för 395 kr/ måltid.. ;-) Men nu kör jag strikt igen. Mycket vatten, grönsaker och grönt te blir det.. Men jag tycker det känns bra! Huden har fått mer lyster och magen känns lite bättre. Det blir inte så jättemycket protein, förutom till frukost när jag äter chiapudding. Men det tar jag igen sedan... Åh, vad jag längtar efter grillad lax med varma grönsaker och champinjoner till.. Mmmm!!
Min lunch... ;-)
21 dagar håller kuren på, så jag kommer även äta på detta vis när jag börjar jobba. Men jag är envis och det ska gå! Sedan blir det LCHF som sagt - mjölk och glutenfritt, och inget socker. Använder jag något till bakning t.ex, blir det Stevia. Jag kommer äta mjölkfritt smör och allt fett kommer från rapsolja, nötter och avokado.

Hur tycker ni det låter? :-)

*
*
*

Kom på en till sak jag gjorde förra veckan.. Målade ena gaveln på huset.
Visst blev det skillnad? En omgång till ska målas.
 Hittade på en vacker och väldoftande blomma i trädgården.
Krollilja.

Trevlig Tisdag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar